Uusimmat kirjoitukset

Ydinvoimavalta

Syksyllä 2022, aloin kirjoittaa yhteenvetoa Suomen tiedotusvälineiden osallisuudesta ydinvoimavaltakeskittymän pyrkimykseen kasvattaa valtaansa rakentamalla uusia ydinvoimaloita. Erityisesti oli tarkoitus käsitellä pyrkimyksen kohdistamista Vihreisiin, liikkeeseen ja puolueeseen, joiden perustuksissa kaikkialla maailmassa oli ydinvoiman ja ydinaseiden torjuminen.

SISÄLLYS:

Sattumia Ydinvoiman valta mediaan Ydinvoiman valta puolueisiin Ydinvoimavalta keskittyi Vihreisiin Suomen median tietoinen tietämättömyys, esimerkki Jatkuu…

Sattumia

Lähdeaineiston määrä, aiheelle oleelliset muutokset maailmassa ja Suomessa hidastivat onnekseni kirjoittamista niin, että ehdin saada luettavakseni vielä kaksi kirjaa:

Timo Kaunisto, Lue koko artikkeli

Vihreiden puheenjohtaja

Kuntavaalien jälkeen 16.7.2021 esitin näkemykseni vihreiden vaalitappioon johtaneesta kehityksestä. Korjausliikettä ei näkynyt. Sama kehitys jatkui eduskuntavaaleissa. Niissä romahtamiseen vaikuttivat todistettavasti jonkin verran myös tiedoitusvälineiden vauhdittamat – ja sitten tappioon syyksi päättelemät – taktinen äänestäminen ja tiedoitusvälineiden rajaamat keskusteluaiheet, erityisesti YLE:n valinta vaieta oleellisista ympäristöasioista vaaliohjelmiensa teemoissa.

Tässä alhossa vihreät ovat valitsemassa uutta puheenjohtajaa uuteen nousuun. Jäsenistölle on puheenjohtajaäänestykseen tarjolla vain kaksi ehdokasta. Kuuntelin ehdokkaiden esiintymistä juuri äsken YLEn ykkös-ohjelmassa. Valitettavasti en saanut perusteita muuttaa sitä näkemystä,… Lue koko artikkeli

Ukraina, hävittäjät ja Marin

Ylen Uutiset / Tuoreimmat julkaisi 13.3. klo 15:53 kirjoituksen

Everstiluutnantti (evp Juhani Pihlajamaan mukaan….): Hävittäjien lähettämisestä Ukrainaan olisi hyvä keskustella myös Suomessa

YLEn aiheesta avaamaan keskusteluun tuli vuorokaudessa yli sata yleisökommenttia. Pääosa kommentoijista ja peukuttajista tuki pääministeri Sanna Marinin avausta. Laitoin kommentin keskusteluun omalla nimelläni:

Viime vuonna 9 – 10.6. Turun Sanomissa ja Vakka-Suomen Sanomissa kirjoitin:

  ”Suomen tehtävä itsenäisenä demokraattisena EU-maana on Ukrainan voimakas tukeminen. Voimakkaana Suomen tukea voitaisiin pitää, jos se olisi suurempaa kuin muiden Euroopan valtioiden tuki suhteessa väestön ja BKT:n määrään…. Lue koko artikkeli

Maistiaisia seuraavaan blogiin

Seuraavan blogikirjoitukseni aiheena on energia, valta, ydinvoima, kriisit ja media. Kesken kirjoittamiseni on tämän aihekompleksin käsittely mediassa pakottanut tekemään pikaisia vastineita/oikaisuja. Nopea reagointi on ollut tarpeen erityisesti YLEn energiakriisi/ydinenergia -uutisointiin, mutta myös lehdissä olleisiin kirjoituksiin.

Keskusteluihin osallistun nimelläni, en ”nimimerkillä Osmo Kivivuori” kuten YLEn kirjoitusalusta ”järkeilee”. Lukemisen helpottamiseksi olen palauttanut kappalejakoja, joita YLE poistaa keskustelukommenteista.

1. YLE 29.8.2022 Laura Hallamaan kolumni:

Myönnetään – Oli naiivia vastustaa ydinvoimaa.

Keskusteluun tuli 298 kommenttia. Kommentoin vain uutista, en kommentteja:

Osmo Kivivuori 29.8.2022 klo 20:08

Naiivi kolumnisti ilmoittaa olleensa ydinvoimavastaisten joukon jatkona Fukushiman ydinonnettomuuden jälkeen…. Lue koko artikkeli

Ukraina, Suomi ja Nato

Kirjoitus lähetettiin Vakka-Suomen Sanomiin ja Turun Sanomiin. Se julkaistiin V-SS:ssa 9.6. ja TS:ssa 10.6.2022.

Vuosia taottiin päähämme, että NATOon liittymisen vastustaminen on Venäjän ja Putinin NATO-kannan hyväksymistä ja jotain vielä pahempaa: Suomettumista. Sitoutumattomuutta. Puolueettomuutta. Takomisesta huolimatta emme kannattaneet NATOon liittymistä.

   Putinin joukkio varoitti Suomea liittymästä NATOon ja uhkasi seurauksilla. Olimme edelleen yhtä kovapäisiä, samoin ruotsalaiset. Sitten Putinin Venäjä hyökkäsi NATOon kuulumattomaan Ukrainaan. Nyt presidentti, pääministeri, hallitus ja kansa, muun muassa minä, päädyimme hyväksymään liittymisen NATOon…. Lue koko artikkeli

Kuntavaalien jälkeen

Olen riepotellut valhetta Turun Tunnin junasta kahdessa blogi-kirjoituksessa. Lähettäessäni jälkimmäisen poliittisille päättäjille lupasin vielä kirjoituksen  Rantarata-vaihtoehdosta noin miljardin hankkeena myöhemmin keväällä, siis kuntavaalien jälkeen. Pandemia työnsi vaalit ja kirjoituksen myöhemmäksi.

Myös Tunnin juna oli yksi rikka siinä rokassa, jonka Vihreät joutuivat vaalitappiona syömään, joten ennen Rantarata- kirjoitusta on hyvä tarkastella vaalitappion syitä yleiseltä kannalta.

Vihreiden laskut ja nousut

Tappio oli ennakolta nähtävissä

Jo syksyllä 2020 oli aihetta pelätä, että kuntavaaleissa 2021 vihreille tulee takapakkia…. Lue koko artikkeli

TUNNIN JUNA ON SUISTUNUT RAITEILTA

NYT RANTARATAA JA
LÄHIJUNALIIKENNETTÄ KEHITTÄMÄÄN

Tunnin juna -agitaatio ja sen
kritiikki

Talvella 2020 tiedotusvälineiden luomassa kuvassa Turun Tunnin juna -hanke näytti etenevän muutamien kuntien, poliittisten päättäjien ja yritysmaailman yhteisenä projektina ilman laajempaa kriittistä arviointia. Hanke ja sen uutisointi oli epäuskottavaa sekä toiminnallisesti että taloudellisesti. Vallan vahtikoirat eivät haukkuneet, vaan hymistelivät. Lukijat varjeltiin Tunnin juna -kriittisiltä tiedoilta ja mielipiteiltä. Kansalaisen, erityisesti junarakastajan, oli pakko kahlata Ratahallintokeskuksen/Liikenneviraston/Väyläviraston Turku-Helsinki -yhteyttä koskevat julkaisut 2000-2020, maakuntakaavat ja asianomaisten kuntien yleiskaavat sekä Turun Tunnin juna -hankkeen agitaatiosivusto…. Lue koko artikkeli

TUNNIN JUNA

Väärää tietoa ja miljardiurakoita

Tunnin junia ja miljardeja euroja joka suuntaan: Turkuun,
Tampereelle, Tallinnaan, Itään… En jaksa kauhistella joka suuntaan. Käsittelen Turun-Helsingin
ratayhteyttä, jota olen itse matkannut tiuhaan viitisenkymmentä vuotta, noin
1000 kertaa. Tekstini toivottavasti kannustaa arvioimaan muitakin mainittuja
ratahankkeita.

TUNNIN JUNA
-AGITAATIO

Kansalaisten manipulointi on kasattu nettisivustolle
tunninjuna.fi:

”Mikä tunnin juna?

Tunnin juna on nopea junayhteys Turun ja Helsingin
välillä.

Yhteyttä varten rakennetaan kokonaan
uusi oikorata Espoosta Lohjan kautta Saloon.
Lue koko artikkeli

Hiiliharhapolut

Maapallon kuumentamisen, luonnonvarojen riistämisen ja
elonkehän näivettämisen pysäyttäminen vaativat nopeasti valtavan määrän
toimenpiteitä. Eräät julkisuudessa markkinoidut toimintalinjat veisivät ojasta
allikkoon. Nämä on torjuttava heti, vaarallisimmista päästä alkaen.

  • Ydinvoimaloiden rakentaminen
  • Lait ja tuet käytössä olevien autojen korvaamiseksi uusilla autoilla
  • Hakkuulisäys ja puiden luonnonmukaisen kasvun keinollinen nopeuttaminen
Ensin

jatkoa ensimmäiseen teemaan: Kirjoitus OJASTA ALLIKKOON 1: YDINVOIMALOIDEN RAKENTAMINEN ilmestyi tälle sivustolle 7.10. Vasta sen jälkeen luin Risto Isomäen kirjan ”Ydinvoima Fukushiman jälkeen” 150 sivua (Into Kustannus 2011)…. Lue koko artikkeli

Hiiliharhapolut

Maapallon kuumentamisen, luonnonvarojen riistämisen ja
elonkehän näivettämisen pysäyttäminen vaativat nopeasti valtavan määrän
toimenpiteitä. Eräät julkisuudessa markkinoidut toimintalinjat veisivät ojasta
allikkoon. Nämä on torjuttava heti:

  • Ydinvoimaloiden rakentaminen
  • Lait ja tuet käytössä olevien autojen
    korvaamiseksi uusilla autoilla
  • Hakkuulisäys ja puiden luonnonmukaisen kasvun keinollinen
    nopeuttaminen

OJASTA ALLIKKOON 1: YDINVOIMALOIDEN RAKENTAMINEN

Teknologiauskoisin ja populistisin ratkaisumalli
ilmastokriisin pysäyttämiseen on fossiilisen energian korvaaminen ydinvoimalla.
Tätä bluffia käytetään keinona vähätellä ja torjua muita, kriisin torjumiseen
välittömästi nopealla aikataululla käytettävissä olevia,… Lue koko artikkeli

KÄSITTEITÄ KEHITYSKULKUJEN KÄÄNTÄMISEEN

Ilmastonmuutos on noussut suurimmaksi asiaksi politiikassa,
tiedotusvälineissä ja kansalaistoiminnassa. Paine oikeiden keinojen,
ratkaisujen ja päätösten valitsemiseen on valtava. Jotta valintamme eivät veisi
itseämme ja maailmaa ojasta allikkoon, on valintojen perustana ilmastonmuutoksen
rinnalla oltava myös muut yhtä totaaliset kehityskulut.

Kertolaskun Maapallon
ihmisten määrä kertaa ihmisen keskimääräinen kulutus
tulo on jo vuosikymmeniä
ylittänyt maapallon kapasiteetin. Taloudellinen kasvu on pitkään perustunut ilmastomuutokseen,
uusiutumattomien luonnonvarojen kasvavaan käyttöön, uusiutuvien luonnonvarojen
uusiutumiskyvyn ylittämiseen ja koko muun elonkehän näivettämiseen, kansankielellä
varastamiseen,… Lue koko artikkeli

VAIKUTTAVIA VAIKUTTAJIEN KIRJOJA

Juuri nyt ei ole kovin otollinen aika käsitellä yhteiskunnallisia asiakysymyksiä, joiden kärsivällinen argumentointi väistämättä jää kiihkeiden vaalitaistelujen yksinkertaistettujen iskulauseiden jalkoihin ja niihin väsyneiltä ihmisiltä lukematta. Paremmin tähän hetkeen istuu hauskempi, mutta silti hyödyllinen mahdollisuus tarkastella valittuja ja valittavia vallankäyttäjiä heidän kirjojensa välityksellä.

Eduskuntavaalin ja EU-vaalin hälyssä, hallitusta muodostettaessa, ministerivalintojen ja EU-komissaarivalinnan kynnyksellä, ihmisten huomio on väistämättä tavallista enemmän keskittynyt ylimpiin vallankäyttäjiin. Mitä on olla valtaa käyttävä poliitikko tai korkea viranhaltija? Ovatko he niitä eliitiksi rahavallan tuntumaan eriytyviä oman edun tavoittelijoita,… Lue koko artikkeli

SOTE JA ALUEDEMOKRATIAN RAJAT

Tarkoitukseni oli aloittaa uusi sivusto SOTE- ja aluehallintouudistuksia riepottelevilla kirjoituksilla. A-virus viivytti aloitusta parilla viikolla. Ilmeisesti Sipilä sai vihiä tulossa olevista madonluvuista ja veti pois uudistuksensa ja itsensä….

Sipilän-Orpon Sote-Maakuntahallinto olisi luonut ja pitänyt yllä hallitsemattoman määrän erilaisin perustein valittuja hallinto/palvelukeskuksia ja karttaan vedettyjä hallintorajoja ilman kansalaisten demokraattisilla vaaleilla jakamaa vastuullista valtaa.

2019 eduskuntavaaleja ja uutta hallitusta odotellessa haluan palauttaa mieleen ja vakavasti harkittavaksi, mitä näistä uudistuksista kirjoitin Turun Sanomissa marraskuussa 2015:

SOTE JA ALUEDEMOKRATIAN RAJAT

  Ei ole olemassa itse sosiaalitoimen tai terveydenhuollon tehtävistä johtuvaa oikeaa valtakunnallista aluejakoa. Lue koko artikkeli

Liikenneturvallisuus ja ELY-keskuksen parametrit

V-SS 12.10. kertoo, miksi ELY-keskus on hyllyttänyt Kustavintietä koskevan julkaisunsa ”Liikenneturvallisuustarkastus ja nopeusrajoitusselvitys seututielle 192” (ELY-keskuksen julkaisusarja Raportteja 16/2018). Sen laatimisesta ovat vastanneet Erica Rosenius ja Marika Leppäniemi Ramboll Finland Oy:stä sekä ELY-keskuksesta Meeri Niinisalo ja Jaakko Klang (ohjausryhmän puheenjohtaja). 

Hyllyttämisestä vastaavan liikennejärjestelmäpäällikkö Hanna Lindholmin mukaan liikenneturvallisuus on vain yksi parametri tieliikenteen järjestämisessä. V-SS:n 16.10.mielipidepalstalla hän täsmentää parametriluetteloaan: rahoitus, olosuhteiden ennakoitavuus, ympäristönäkökohdat, meluhaitat, liikenteen sujuvuus (matka-aika ja -kustannukset sekä ennakoitavuus). Näiden parametrien vuoksi ELY-keskus kertoo hyllyttäneensä selvityksen esittämät nopeusrajoitukset ja muut liikenneturvallisuustoimenpiteet…. Lue koko artikkeli

Liikenteen sekunnit, uhrit ja eurot

V-SS 25.9. uutisoi ELY-keskuksen Ramboll Finland Oy:ltä tilaaman Kustavintien nopeusrajoitusselvityksen ”Liikenneturvallisuustarkastus ja nopeusrajoitusselvitys seututielle 192”.

Ajoin Kustavintietä kymmenen vuotta Hietamäen tiehaarasta Turkuun työmatkaa, toiset kymmenen vuotta eripituisia matkoja melkein päivittäin bussilla, henkilöautolla ja pyörällä, myös Taivassalon-Kustavin suuntaan. Liikennekokemuksen ja liikenneturvallisuustietämyksen perusteella pidän selvänä, että uutisessa mainitut nopeusrajoitusesitykset ja muut parannukset vähentäisivät onnettomuuksia ja niiden vakavia seurauksia suurella hyöty-kustannussuhteella välittömästi.

Asianmukaiset lausunnot on hankittavissa vuodenvaihteeseen mennessä. Viimeistellyt esitykset pitäisi toteuttaa suoraan talvinopeuskauden perään.

V-SS:n mielipidesivulla 2.10…. Lue koko artikkeli

KUNTASOPIMUKSEN KEVYENLIIKENTEENVÄYLÄN JARRUTUS

Sopimuksen 23.1.2006 väylistä on edelleen toteuttamatta Tavastilan ja Aseman kaupan väli. Suunnittelun alkamisesta on yli 9 vuotta. Jarrutus on ennätyksellistä. Sitä on työnnetty päättäjien kontolta maanomistajien erimielisyyksien tiliin. Kuitenkin maaomistajien on hyväksyttävää ja kuuluu esittää suunnitteluun omalta kannaltaan merkitykselliset asiat, eikä heidän keskenään vastakkaisia näkökohtia pidä käyttää virka- ja päättäjävastuusta luistelemiseen eikä hankkeen vedättämiseen.

  Vihdoin kesällä saatiin Liikenneviraston päätös Tavastilan-Kurinantien osuudesta lähes kaavojen, liitossopimuksen, luottamuselinten päätösten ja asukkaiden edellyttämässä muodossa.

  Kurinantie-Aseman kauppa -osuudella tiepenger mutkittelee rakennettujen kiinteistöjen välissä,… Lue koko artikkeli

VÄÄRENNÖS

Suunnitelman Mynämäen-Mietoisen kevyenliikenteenväylästä tien itäpuolelle  (Vaihtoehto 1) laati Destia Oy 18.6.2009.

   Suunnitelman kevyenliikenteen sijoittamisesta joenpuolelle (Vaihtoehto 2) laati Destia Oy 28.9.2009.

   Alueen asukkaat ja kansalaisyhdistykset ovat vuodesta 2009 alkaen liikenteen ja liikenneturvallisuuden vuoksi vaatineet kevyenliikenteen sijoittamista joenpuolelle nykyisen kevyenliikenteenväylän ja lainvoimaisten yleiskaavojen mukaisesti, parantamalla Vaihtoehto 2 siten, että Raukkaan teknisesti hankalilla kohdilla kevyenliikenteen kaista erotetaan nykyiselle  ajoradalle, jota levitetään vastaavasti itäreunastaan.

   Liikenneviraston 3.7.2018 Mietoisten-Kurinantien välille hyväksymässä tiesuunnitelmassa kevytliikenne onkin sijoitettu joenpuolelle lukuun ottamatta Kurinantien risteysaluetta, jonka kohdalla katsottiin tarvittavan lisää pohjanlujuustutkimuksia…. Lue koko artikkeli