Aiempia kirjoituksia

Ydinvoimavalta

Syksyllä 2022, aloin kirjoittaa yhteenvetoa Suomen tiedotusvälineiden osallisuudesta ydinvoimavaltakeskittymän pyrkimykseen kasvattaa valtaansa rakentamalla uusia ydinvoimaloita. Erityisesti oli tarkoitus käsitellä pyrkimyksen kohdistamista Vihreisiin, liikkeeseen ja puolueeseen, joiden perustuksissa kaikkialla maailmassa oli ydinvoiman ja ydinaseiden torjuminen.

SISÄLLYS:

Sattumia Ydinvoiman valta mediaan Ydinvoiman valta puolueisiin Ydinvoimavalta keskittyi Vihreisiin Suomen median tietoinen tietämättömyys, esimerkki Jatkuu…

Sattumia

Lähdeaineiston määrä, aiheelle oleelliset muutokset maailmassa ja Suomessa hidastivat onnekseni kirjoittamista niin, että ehdin saada luettavakseni vielä kaksi kirjaa:

Timo Kaunisto, Lue koko artikkeli

Vihreiden puheenjohtaja

Kuntavaalien jälkeen 16.7.2021 esitin näkemykseni vihreiden vaalitappioon johtaneesta kehityksestä. Korjausliikettä ei näkynyt. Sama kehitys jatkui eduskuntavaaleissa. Niissä romahtamiseen vaikuttivat todistettavasti jonkin verran myös tiedoitusvälineiden vauhdittamat – ja sitten tappioon syyksi päättelemät – taktinen äänestäminen ja tiedoitusvälineiden rajaamat keskusteluaiheet, erityisesti YLE:n valinta vaieta oleellisista ympäristöasioista vaaliohjelmiensa teemoissa.

Tässä alhossa vihreät ovat valitsemassa uutta puheenjohtajaa uuteen nousuun. Jäsenistölle on puheenjohtajaäänestykseen tarjolla vain kaksi ehdokasta. Kuuntelin ehdokkaiden esiintymistä juuri äsken YLEn ykkös-ohjelmassa. Valitettavasti en saanut perusteita muuttaa sitä näkemystä,… Lue koko artikkeli

Ukraina, hävittäjät ja Marin

Ylen Uutiset / Tuoreimmat julkaisi 13.3. klo 15:53 kirjoituksen

Everstiluutnantti (evp Juhani Pihlajamaan mukaan….): Hävittäjien lähettämisestä Ukrainaan olisi hyvä keskustella myös Suomessa

YLEn aiheesta avaamaan keskusteluun tuli vuorokaudessa yli sata yleisökommenttia. Pääosa kommentoijista ja peukuttajista tuki pääministeri Sanna Marinin avausta. Laitoin kommentin keskusteluun omalla nimelläni:

Viime vuonna 9 – 10.6. Turun Sanomissa ja Vakka-Suomen Sanomissa kirjoitin:

  ”Suomen tehtävä itsenäisenä demokraattisena EU-maana on Ukrainan voimakas tukeminen. Voimakkaana Suomen tukea voitaisiin pitää, jos se olisi suurempaa kuin muiden Euroopan valtioiden tuki suhteessa väestön ja BKT:n määrään…. Lue koko artikkeli

Maistiaisia seuraavaan blogiin

Seuraavan blogikirjoitukseni aiheena on energia, valta, ydinvoima, kriisit ja media. Kesken kirjoittamiseni on tämän aihekompleksin käsittely mediassa pakottanut tekemään pikaisia vastineita/oikaisuja. Nopea reagointi on ollut tarpeen erityisesti YLEn energiakriisi/ydinenergia -uutisointiin, mutta myös lehdissä olleisiin kirjoituksiin.

Keskusteluihin osallistun nimelläni, en ”nimimerkillä Osmo Kivivuori” kuten YLEn kirjoitusalusta ”järkeilee”. Lukemisen helpottamiseksi olen palauttanut kappalejakoja, joita YLE poistaa keskustelukommenteista.

1. YLE 29.8.2022 Laura Hallamaan kolumni:

Myönnetään – Oli naiivia vastustaa ydinvoimaa.

Keskusteluun tuli 298 kommenttia. Kommentoin vain uutista, en kommentteja:

Osmo Kivivuori 29.8.2022 klo 20:08

Naiivi kolumnisti ilmoittaa olleensa ydinvoimavastaisten joukon jatkona Fukushiman ydinonnettomuuden jälkeen…. Lue koko artikkeli

Ukraina, Suomi ja Nato

Kirjoitus lähetettiin Vakka-Suomen Sanomiin ja Turun Sanomiin. Se julkaistiin V-SS:ssa 9.6. ja TS:ssa 10.6.2022.

Vuosia taottiin päähämme, että NATOon liittymisen vastustaminen on Venäjän ja Putinin NATO-kannan hyväksymistä ja jotain vielä pahempaa: Suomettumista. Sitoutumattomuutta. Puolueettomuutta. Takomisesta huolimatta emme kannattaneet NATOon liittymistä.

   Putinin joukkio varoitti Suomea liittymästä NATOon ja uhkasi seurauksilla. Olimme edelleen yhtä kovapäisiä, samoin ruotsalaiset. Sitten Putinin Venäjä hyökkäsi NATOon kuulumattomaan Ukrainaan. Nyt presidentti, pääministeri, hallitus ja kansa, muun muassa minä, päädyimme hyväksymään liittymisen NATOon…. Lue koko artikkeli

Kuntavaalien jälkeen

Olen riepotellut valhetta Turun Tunnin junasta kahdessa blogi-kirjoituksessa. Lähettäessäni jälkimmäisen poliittisille päättäjille lupasin vielä kirjoituksen  Rantarata-vaihtoehdosta noin miljardin hankkeena myöhemmin keväällä, siis kuntavaalien jälkeen. Pandemia työnsi vaalit ja kirjoituksen myöhemmäksi.

Myös Tunnin juna oli yksi rikka siinä rokassa, jonka Vihreät joutuivat vaalitappiona syömään, joten ennen Rantarata- kirjoitusta on hyvä tarkastella vaalitappion syitä yleiseltä kannalta.

Vihreiden laskut ja nousut

Tappio oli ennakolta nähtävissä

Jo syksyllä 2020 oli aihetta pelätä, että kuntavaaleissa 2021 vihreille tulee takapakkia…. Lue koko artikkeli

TUNNIN JUNA ON SUISTUNUT RAITEILTA

NYT RANTARATAA JA
LÄHIJUNALIIKENNETTÄ KEHITTÄMÄÄN

Tunnin juna -agitaatio ja sen
kritiikki

Talvella 2020 tiedotusvälineiden luomassa kuvassa Turun Tunnin juna -hanke näytti etenevän muutamien kuntien, poliittisten päättäjien ja yritysmaailman yhteisenä projektina ilman laajempaa kriittistä arviointia. Hanke ja sen uutisointi oli epäuskottavaa sekä toiminnallisesti että taloudellisesti. Vallan vahtikoirat eivät haukkuneet, vaan hymistelivät. Lukijat varjeltiin Tunnin juna -kriittisiltä tiedoilta ja mielipiteiltä. Kansalaisen, erityisesti junarakastajan, oli pakko kahlata Ratahallintokeskuksen/Liikenneviraston/Väyläviraston Turku-Helsinki -yhteyttä koskevat julkaisut 2000-2020, maakuntakaavat ja asianomaisten kuntien yleiskaavat sekä Turun Tunnin juna -hankkeen agitaatiosivusto…. Lue koko artikkeli

TUNNIN JUNA

Väärää tietoa ja miljardiurakoita

Tunnin junia ja miljardeja euroja joka suuntaan: Turkuun,
Tampereelle, Tallinnaan, Itään… En jaksa kauhistella joka suuntaan. Käsittelen Turun-Helsingin
ratayhteyttä, jota olen itse matkannut tiuhaan viitisenkymmentä vuotta, noin
1000 kertaa. Tekstini toivottavasti kannustaa arvioimaan muitakin mainittuja
ratahankkeita.

TUNNIN JUNA
-AGITAATIO

Kansalaisten manipulointi on kasattu nettisivustolle
tunninjuna.fi:

”Mikä tunnin juna?

Tunnin juna on nopea junayhteys Turun ja Helsingin
välillä.

Yhteyttä varten rakennetaan kokonaan
uusi oikorata Espoosta Lohjan kautta Saloon.
Lue koko artikkeli

Hiiliharhapolut

Maapallon kuumentamisen, luonnonvarojen riistämisen ja
elonkehän näivettämisen pysäyttäminen vaativat nopeasti valtavan määrän
toimenpiteitä. Eräät julkisuudessa markkinoidut toimintalinjat veisivät ojasta
allikkoon. Nämä on torjuttava heti, vaarallisimmista päästä alkaen.

  • Ydinvoimaloiden rakentaminen
  • Lait ja tuet käytössä olevien autojen korvaamiseksi uusilla autoilla
  • Hakkuulisäys ja puiden luonnonmukaisen kasvun keinollinen nopeuttaminen
Ensin

jatkoa ensimmäiseen teemaan: Kirjoitus OJASTA ALLIKKOON 1: YDINVOIMALOIDEN RAKENTAMINEN ilmestyi tälle sivustolle 7.10. Vasta sen jälkeen luin Risto Isomäen kirjan ”Ydinvoima Fukushiman jälkeen” 150 sivua (Into Kustannus 2011)…. Lue koko artikkeli

MERIMETSOT KIIHDYTTÄVÄT VAIN VAINOOJIAAN

Kirjoitus julkaistu Vakka-Suomen Sanomissa 1.11.2012.

Maria Saarinen ja Kari Penttinen haluavat kirjoituksessaan ”Merimetsot saattavat kiihdyttää rehevöitymistä” (VS-S 30.10.2012) kiistää kirjoitukseni ”Kala on hyvää, syönti järkevää” (V-SS 20.9.2012). 

Merimetsojen lailliselle ja pääosin laittomalle vainolle on esitetty kaksi perustetta: 1. Kalansyönti ja 2. Pesimäsaarten peittyminen ulostekerrokseen. Nyt Saarinen ja Penttinen yrittävät kirjoituksessaan kumota vainoperusteen 2. olemassaolon. Todistuksellaan he yrittävät toiveikkaasti kumota aineen häviämättömyyden lain.

Eivätkä merimetsot ole ainoita ulostajia. Vesistöön ulostavat melkein kaikkensa useimmat puolisukeltajasorsat,… Lue koko artikkeli

Kiitokset kaikille Mynämäen äänestäjille! Erityisesti niille 3,24 prosentille virmolaisista, jotka äänestivät vihreitä.

Säälittely niille, jotka ennätyksellisesti nukkuivat Mynämäessä Kepun ja PerSut vaalivoittoon. Sen siitä saa, kun nukkuu, nukkuu vaan. 

Jos Kepu ja PerSut olisivat saaneet voittonsa kunnan äänestysprosentin parantuessa, olisin onnitellut niitä demokratian edistymisestä. Nyt niiden vaalivoitto himmenee surulliseksi susihysterian levittämiseksi. SDP:n, Kokoomuksen ja Vasemmistoliiton menetykset toivottavasti herättävät ne avoimempaan toimintaan.

Kuntavaalit ovat keino toteuttaa demokraattinen vallanjako matemaattisella tarkkuudella äänestäjien tahdon mukaisesti. Joskus vaalien tuloksia kuitenkin käytetään, erään belgialaisen herra d’Hontin outoa laskutapaa käyttäen, väkivoimalla vaalitulosta suuremman vallan kahmintaan…. Lue koko artikkeli

VAALILAUTAKUNTIEN TYÖSKENTELYN LAILLISUUS PELASTETTIIN VIIME HETKILLÄ

Lue Helsingin Sanomat 27.10.2012 sivu A13 

Muutama viikko sitten sain tietää, että oikeusministeriön Vaalilain 10 §:n nojalla antamissa virallisissa ohjeissa annettiin ohje, että ehdokkaana olevat vaalilautakuntien jäsenet ja varajäsenet eivät saa esteellisinä osallistua ääntenlaskentaan. Ohje on karkeasti lainvastainen.

Oikeusministeriö perustaa ohjeensa Hallintolain esteellisyyspykälään. Hallintolain 5§ kuitenkin määrää: ”Jos muussa laissa on tästä poikkeavia säännöksiä, niitä sovelletaan tämän lain asemasta.” Esteellisyydestä vaalitehtävissä, kuten vaalilautakunnissa säädetään nimenomaan Vaalilaissa. Sen mukaan (15§)ehdokkaat eivät ole esteellisiä ääntenlaskennassa…. Lue koko artikkeli

MYNÄMÄEN KIRKON NAAKAT

1. Kansalaisten ja kuntalaisten mielikuvat

Kevään 1985 yleisöäänestyksen perusteella valtakunnallinen asiantuntijaraati YLE:n luonto-ohjelmien toimittajan Veikko Neuvosen johdolla valitsi 2.6.1985 Suomen maakuntien maakuntalinnut. Varsinais-Suomen maakuntalinnuksi valittiin naakka.

Mynämäen kunnan kotisivulla todetaan: ”Naakka eli kirkhakkinen on kunnan nimikkolintu. Naakan löytää varmimmin Mynämäen kirkosta. Mitä olisi Mynämäen keskusta kesäisinä iltoina ilman naakkojen tuttua jutustelua kirkon harjalla tai lähistön hopeapajussa. Naakan pesintämahdollisuuksien turvaaminen kirkon vintillä on mynämäkeläisten kunnia-asia.”

2. Suomen kirkkoherrojen/pastoreiden mielipiteet kirkkonaakoista

Tunnetun naakkatutkijamme Eero Antikaisen vuonna 1964 aloittaman tutkimuksen mielipidetiedustelussa Suomen kirkkoherrojen/pastorien suhtautuminen annettuun kolmeen vaihtoehtoon jakaantui seuraavasti:

  • 50% kannatti naakkojen pesinnän sietämistä
  • 22% kannatti naakkojen pesinnän suosimista
  • 28% kannatti naakkojen pesinnän estämistä

Pesinnän suosimista ja sietämistä perusteltiin mm…. Lue koko artikkeli

Mietoisten – Asemanseudun kevyen liikenteen väylä

Mietoisten kylätilaisuudessa 21.10.2012 esitetyt väitteet siitä, että Mietoisten ja Asemanseudun välisen kevyen liikenteen väylän rakentaminen päätetyllä tavalla tien länsireunalle olisi kalliimpi ratkaisu kuin vastoin yleiskaavaa ja kunnan päätöksiä tehty suunnitelma tien itäreunalle, on jo aikanaan alla olevassa yhdistysten kannanotossa yksityiskohtaisesti kumottu. 

Kevyen liikenteen väylän paikasta on päätetty voimassa olevissa yleiskaavoissa ja erikseen vielä kunnan päättävissä elimissä yhdistysten kannanoton mukaisesti. Mitään perusteita rakentamisen lykkäämiselle ei ole.

Lue lisää Kirjoituksista:

ESITYS MAANTIEN 1930 KEVYEN LIIKENTEEN VÄYLÄN TOIMENPIDESUUNNITELMAN MUUTTAMISEKSI Lue koko artikkeli

TURUN KAAVOITUSPÄÄTÖSTEN TEOSTA VUOSIKYMMENIEN SAATOSSA

Meidän Turku ry – Vårt Åbo ry
HYVÄ, PAHA HALLINTO
Seminaari 29.9.2012 Turku
Osmo Kivivuori
TURUN KAAVOITUSPÄÄTÖSTEN TEOSTA VUOSIKYMMENIEN SAATOSSA

Pyrkimyksiä hyvään kaavoitukseen

Kaavoituksesta ja liikennesuunnittelusta vastannut Turun kiinteistö- ja rakennustoimen lautakunta oli toimialaltaan ja -vallaltaan mammuttimainen. Jo vuonna 1956 Valtuutettu Uuti Palaja teki aloitteen kaavoitusasioita käsittelevän luottamuselimen perustamiseksi. Aloitteen perusteluissa todettiin:

   ”Edelleen on myös yhä useammin sattunut, että huomattaviin rakennusyrityksiin on ryhdytty jo ennen kuin niiden edellyttämä asemakaavamuutos on valtuustossa käsitelty. Tämä on saattanut monesti johtua siitäkin,… Lue koko artikkeli

MYNÄMÄEN KUNNANVALTUUSTOLLE

VALTUUSTOALOITE: MYNÄMÄEN BUSSILINJOJEN KEHITTÄMINEN

Nykytilanne

Mynämäen läpi on aiemmin kulkenut kolme kohtuullista yhdistävää bussireittiä: Kustavintietä käyttävät bussit sekä Vehmaantietä käyttäneet ja Raumantietä käyttävät, Mynämäen linja-autoaseman kautta kulkeneet bussit.

Näitä bussiyhteyksiä on karsittu kovalla kädellä. Mietoisten kirkonkylän kautta poikenneita Kustavintien bussivuoroja vähennettiin vastikään. Vehmaantien bussivuorot on muutamaa koulubussivuoroa lukuun ottamatta lopetettu muutamia vuosia sitten. Mynämäen muista asutuskeskittymistä ei ole bussilinjoja keskustaan, poikkeuksina Pyheen suunnasta koululaisia kouluun ja takaisin kuljettava vuoro ja muutama Karjalan alueen kouluaikaisvuoro.

Suurin epäkohta Mynämäen sisäisissä yhteyksissä on kuitenkin Mynämäen muiden suurten kylien ja keskustan välisen,… Lue koko artikkeli

MYNÄMÄEN BUSSILINJOJEN KEHITTÄMINEN

Vihreät pyrkivät kehittämään liikennettä niin, että kaikki, jotka eivät voi tai eivät halua käyttää henkilöautoa, pääsevät kohtuullisesti liikkumaan kunnan sisällä, naapurikuntiin, työpaikoille ja muualle julkisiin tai muihin matkakohteisiin.

Maaseudulla liikkumismahdollisuuksien perustana on ollut ja tulee jatkossa nykyistä enemmän olemaan jalankulku-, pyöräily- ja bussiyhteydet.

Tilausbussit ja –taksit, Mietoisten kimppakyytimalli ja yhteinen etätyötila ovat hyviä ratkaisuja. Ne vähentävät henkilöautoliikennettä ja sen haittoja, parantavat liikenneturvallisuutta ja voivat toimia myös bussilinjojen syöttöliikenteenä. Toivomme, että näitä edelleen kehitettäisiin koko Mynämäen alueella…. Lue koko artikkeli

Kala on hyvää, syönti järkevää

Kirjoitus julkaistu Vakka-Suomen Sanomissa 20.9.2012.

Suomen valtio maksaa kalastajalle 42 senttiä kilolta, kun tämä nostaa merestä särkikaloja ja niiden mukana fosforia (Helsingin Sanomat 22.7.) Lisää rahaa saaliista kalastaja saa kalojen hyödyntämisen ja markkinoinnin kehittymisen mukana.

Kalassa on fosforia lähes prosentti. Runsaan sadan kalatonnin eli yhden fosforitonnin poistaminen merestä särkikalan tehopyynnillä maksaa noin 50 000 €. Kustannus/hyötysuhde on samaa suuruusluokkaa kuin jätevesipuhdistamoilla, viemäriverkon laajennuksilla ja peltojen suojakaistoilla. Näin ollen kannatan yhdistetyn särkikalan poistokalastuksen ja ihmisravintokäytön valtiontukea…. Lue koko artikkeli

Mynämäen kaavoitusvaltaa

Kirjoitus julkaistu Vakka-Suomen Sanomissa 12.7.2012. Tässä pykälä- ja kaavamerkinnöin täydennettynä.

Sekä keskustan valtuustoryhmä että kokoomuksen ryhmän puheenjohtaja kirjoittivat V-SS:ssa 1.6. Turun kaupunkiseudun rakennemallin ja MAL-sopimuksen suhteesta kunnan kaavoitusvaltaan. Keskustelu on jatkunut. Aihe on tärkeä.

Perustuslain 121 § määrittelee kunnille itsehallinnon ja verotusoikeuden ja velvoittaa valtiota säätämään laeilla kaikki kunnille annettavat tehtävät. Kunnan toiminnasta säädetään kuntalaissa. Perustuslain mukaan ”jokaisen omaisuus on turvattu”,… Lue koko artikkeli

Kansalainen ja kuntalainen

Kirjoitus julkaistu Vakka-Suomen Sanomissa 18.5.2012. Väliotsikot omat.

Mynämäen-Mietoisten liitoksesta oltiin kahta mieltä, mutta se oli perustellumpi kuin muut Varsinais-Suomen 2000-luvun liitokset. Nyt kuntaministeri on tehnyt esityksensä kuntajaosta ja pannut hakuun esityksen perustelut. Ministerin mielestä perustelut tullaan löytämään viiteen keskuskuntaan keskittyen.

V-SS:n sivuilla ovat kuntaliitoksista kirjoittaneet vastakkain mm Pekka Myllymäki ja Tuula Nikala-Soiha. Yleensä olen myhäillyt hymyilevän eläkeläisen esiintuloja. Tässä asiassa Pekka Myllymäki on tuonut esiin ytimen…. Lue koko artikkeli

ESITYS MAANTIEN 1930 KEVYEN LIIKENTEEN VÄYLÄN TOIMENPIDESUUNNITELMAN MUUTTAMISEKSI

MYNÄMÄEN KUNNANVALTUUSTOMYNÄMÄEN KUNNANHALLITUSMYNÄMÄEN TEKNINEN LAUTAKUNTAMYNÄMÄEN SIVISTYSLAUTAKUNTATURUN TIEPIIRIVARSINAIS-SUOMEN LIITTODESTIA OY

Asia: ESITYS MAANTIEN 1930 KEVYEN LIIKENTEEN VÄYLÄN TOIMENPIDESUUNNITELMAN MUUTTAMISEKSI

Viite: 18.6.2009 päivätty asiakirja ”Kevyen liikenteen väylän rakentaminen maantielle 1930 välille Ruutilankylä – Mietoisten kylä, Mynämäki, TOIMENPIDESUUNNITELMA.

ESITYS

Me allekirjoittaneet yhdistykset esitämme jäljempänä esitetyin perustein toimintasuunnitelman palauttamista uudelleen valmisteltavaksi niin, että kevyen liikenteen väylä sijoitetaan kokonaan jo valmiiden väyläosuuksien ja lainvoimaisten yleiskaavojen mukaisesti maantien länsipuolelle, ottaen huomioon myös jäljempänä olevat yksityiskohtaisemmat muutosesitykset.

YLEISET PERUSTELUT

Kevyen liikenteen väylät ja muut pyöräilyn ja jalankulun turvallisuutta lisäävät toimenpiteet lisäävät näitä kulkuvalintoja ja vähentävät vastaavasti henkilöautomatkoja…. Lue koko artikkeli