VÄÄRENNÖS

Suunnitelman Mynämäen-Mietoisen kevyenliikenteenväylästä tien itäpuolelle  (Vaihtoehto 1) laati Destia Oy 18.6.2009.

   Suunnitelman kevyenliikenteen sijoittamisesta joenpuolelle (Vaihtoehto 2) laati Destia Oy 28.9.2009.

   Alueen asukkaat ja kansalaisyhdistykset ovat vuodesta 2009 alkaen liikenteen ja liikenneturvallisuuden vuoksi vaatineet kevyenliikenteen sijoittamista joenpuolelle nykyisen kevyenliikenteenväylän ja lainvoimaisten yleiskaavojen mukaisesti, parantamalla Vaihtoehto 2 siten, että Raukkaan teknisesti hankalilla kohdilla kevyenliikenteen kaista erotetaan nykyiselle  ajoradalle, jota levitetään vastaavasti itäreunastaan.

   Liikenneviraston 3.7.2018 Mietoisten-Kurinantien välille hyväksymässä tiesuunnitelmassa kevytliikenne onkin sijoitettu joenpuolelle lukuun ottamatta Kurinantien risteysaluetta, jonka kohdalla katsottiin tarvittavan lisää pohjanlujuustutkimuksia.

   Mynämäen luottamuselimet ovat 2018 mennessä tehneet 10 päätöstä kevyenliikenteen sijoituksesta koko matkalla joenpuolelle.

   Vastoin näitä lainvoimaisia päätöksiä tekninen lautakunta päätti 17.1.2018, että kevytliikenne välillä Kurinantie – Aseman kauppa sijoitetaan tien itäpuolelle. Päätös perustui esityslistalla olleeseen Ramboll Oy:n kustannusvertailuun ja piirustuksiin. Rambollin mukaan itäpuoleinen Vaihtoehto 1 maksaisi 280000€ ja joenpuoleinen Vaihtoehto 2 maksaisi 889000€. Kustannusero 609000€ johtuisi Rambollin mukaan siitä, että Vaihtoehto 2 edellyttäisi sortumavaaran vuoksi pitkää kallista tukimuuria. Sen perusteluna oli Rambollin oheinen leikkauspiirros Kurinantien risteyksen-bussipysäkin alueelta. Teknisen lautakunnan jäsenten enemmistö uskoi tähän piirrokseen perustuvaan kustannusvertailuun.

RAMBOLLIN PIIRROS

  Piirroksessa kevytliikenne on sijoitettu kauas erilleen tiestä jokipenkan jyrkälle reunalle. Kuitenkin Destian suunnitelmassa (Vaihtoehto 2) joenpuoleinen kevyenliikenteen kaista oli kiinni maantiessä, ahtaissa kohdissa nykyisellä ajoradalla, jota vastaavasti levennettäisiin itäpuolelle.

   Piirroksen mukaista kevyen liikenteen sijoittamista ei siis ole esittänyt Destia, ei yksikään Mynämäen luottamuselinten päätös eivätkä alueen yhdistykset. Piirroksen alanurkassa on Rambollin nimi ja päivämäärä 28.10.2016.

  Mikä luottamuselin tai kuka viranhaltija taikka muu henkilö on piirtänyt tai määrännyt Rambollin piirtämään tämän perättömän kuvan tukimuurin perustelemiseksi, näin kehittelemään perättömän 609000€:n kustannuseron ja suunnittelemaan liikenneturvallisuutta vaarantavan kevyenliikenteen siirtämisen väärälle puolelle tietä välillä Kurinantie-Aseman kauppa?

kysyy Osmo Kivivuori