Liikenneturvallisuus ja ELY-keskuksen parametrit

V-SS 12.10. kertoo, miksi ELY-keskus on hyllyttänyt Kustavintietä koskevan julkaisunsa ”Liikenneturvallisuustarkastus ja nopeusrajoitusselvitys seututielle 192” (ELY-keskuksen julkaisusarja Raportteja 16/2018). Sen laatimisesta ovat vastanneet Erica Rosenius ja Marika Leppäniemi Ramboll Finland Oy:stä sekä ELY-keskuksesta Meeri Niinisalo ja Jaakko Klang (ohjausryhmän puheenjohtaja). 

Hyllyttämisestä vastaavan liikennejärjestelmäpäällikkö Hanna Lindholmin mukaan liikenneturvallisuus on vain yksi parametri tieliikenteen järjestämisessä. V-SS:n 16.10.mielipidepalstalla hän täsmentää parametriluetteloaan: rahoitus, olosuhteiden ennakoitavuus, ympäristönäkökohdat, meluhaitat, liikenteen sujuvuus (matka-aika ja -kustannukset sekä ennakoitavuus). Näiden parametrien vuoksi ELY-keskus kertoo hyllyttäneensä selvityksen esittämät nopeusrajoitukset ja muut liikenneturvallisuustoimenpiteet.

Parametrit vaikuttavat asiaan aivan päinvastoin kuin Lindholm:

1. Rahoitus. Selvitykseen sisältyvät vain kaikkein halvimmat turvallisuuden parannustoimet.

2. Olosuhteiden ennakoitavuus. Kuten selvityksen esipuhekin toteaa, nimenomaan ennakoitavuus on tehtyjen esitysten keskeinen perusta.

3. Ympäristönäkökohdat. Kaikki ympäristöhaitat kasvihuoneilmiötä myöten vähenevät, kun ajonopeudet laskevat ja yhdenmukaistuvat.

4. Meluhaitat. Ajonopeuden laskeminen vähentää melua ympäristössä ja autoissa. Autojen keskinopeuden pudotus 10 km/h vähentää ympäristömelua 0,7-2,1 dB.

5. Sujuvuus (matka-aika, -kustannukset, ennakoitavuus): Kaksikaistaisen väylän liikenteenvälityskyvyn maksimi tyypillisessä väyläverkostossa on suurimmillaan ajonopeuksien ollessa 40-60km/h. Etuajo-oikeutetulla väylällä ajavien suuremmat nopeudet lyhentävät heidän matka-aikaansa vähemmän kuin ne pidentävät risteävien ajajien matka-aikaa. Muut ajokustannukset kasvavat vauhdin kasvaessa. Varsinkin yli 80 km/h vauhdissa ennakointikyky heikkenee sekä ihmisellä että muilla eläimillä.

ELY-keskus torjuu siis helposti ja halvalla toteutettavat nopeusrajoitukset ja muut turvallisuustoimet, koska ”muut parametrit” vaativat vielä alhaisempia nopeusrajoituksia! Parametrit eivät siis voi olla hyllyttämisen todellinen syy. Ne näyttävät savuverholta, jolla piilotellaan Bemari- lajin kuskien yhteydenottoja.

Liikenneturvallisuuden parantamiseksi Mietoisten – Mynämäen välillä ELY-keskus haluaa vaarallisimmalla osuudella heittää joen puolella kulkevan kevyenliikenteenväylän kaksi kertaa maantien yli. Koska lähes kaikkien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kumpikin päätepiste sijaitsee joenpuolella, ELY-keskus siis pakottaisi lähes kaikki käyttäjät kaikilla matkoillaan neljään turhaan ja vaaralliseen Asemantien-Mynämäentien ylitykseen.

Ovatko nämä häränpyllynheitot liikenneturvallisuudesta vastaavan ELY-keskuksen ”uusi normaali”?

Osmo Kivivuori